Program
Joel Ross – Good Vibes
21/10/2024, 19.30
Koncertní sál ZUŠ Letovice
Svůj nástroj miluje a nenávidí zároveň. „Jsou to jen chladné kovové tyče,“ říká Joel Ross o vibrafonu. A dodává, že je těžké z nich dostat jakýkoli výraz. Ale právě to je pro něj výzva, motor všeho konání. A jde mu to zatraceně dobře.
Správně měl být Joel Ross možná bluesmanem, narodil se totiž v roce 1995 v chicagské čtvrti South Side, někdejším černém ghettu, které je už od čtyřicátých let místem, pro které je elektrické blues nejtypičtější. Jeho otec byl v místním kostele tím, čemu se v našem prostředí v minulých stoletích říkalo regenschori, tedy vedoucí pěveckého sboru a k němu přináležející kapely. V ní spolu se svým dvojčetem Joshem hrál Joel už od tří let na bicí a gospelový rytmus, který je tak klíčový pro celou černou hudbu, kam oko dohlédne, se mu tak dostal hluboko pod kůži. Vedle toho se k němu ale dostal už ve velmi raném věku moderní jazz z rodinných nahrávek. Kromě géniů kalibru Davise, Monka či Coltranea mu neunikl ani Milt Jackson, nepochybně nejvýznamnější vibrafonista padesátých a šedesátých let, člen slavného Modern Jazz Quartetu a blízký spolupracovník všech tří jmenovaných i mnoha, mnoha dalších. Ideální idol pro mladého kluka, který v deseti vlastně čirou náhodou ve školní kapele přesedl od bicích (jež obsadil brácha) ke xylofonu, dřevěnému předchůdci vibrafonu.
S Rossovým ponorem do jazzové hudby to začalo být vážné na umělecky zaměřené střední škole, která měla partnerství s organizací Jazz Institute of Chicago, která pořádá proslulý Chicago Jazz Festival – a touto zkratkou se dostal Joel Ross to těsné blízkosti jak žijících klasiků typu Herbieho Hancocka, tak mladších tvůrců, jako je Gerald Clayton nebo Robert Glasper. A při dalších studiích, tentokrát na kalifornském Brubeck Institute, mu byl profesorem vynikající vibrafonista Stefon Harris.
Rossova pověst se začala šířit jazzovým krajem a to mu umožnilo vstoupit v roce 2019 do nahrávání debutového alba skutečně zhurta, totiž s prestižní značkou Blue Note v zádech. Album KingMaker následovala už tři další, včetně letošního nublues, naznačujícího, jaký charakter asi mají vlastní Rossovy skladby i pár přepracovaných standardů. Vida, nakonec jsme se k tomu blues přece jen dostali…
Robert Balzar Trio
Matej Benko Quintet
22/10/2024, 19.30
Cabaret des Péchés
Už dlouhá léta se hovoří o Robert Balzar Triu jako o jedné z nejkvalitnějších domácích jazzových kapel. A to přesto, že jediným jejím členem, který prochází celou její historií, je ten, který dal triu jméno. Ačkoli se hudba Robert Balzar Tria proměňuje v čase jistě i v závislosti na jeho členech, základem zůstává opěrný sloup, kolem něhož se všechno točí.
Kontrabasista a baskytarista Robert Balzar, velmi výrazný pokračovatel takzvané české kontrabasové školy, se na české hudební scéně pohybuje už od druhé poloviny osmdesátých let. Nikdy nebyl striktním a dogmatickým vyznavačem jednoho hudebního stylu. Doprovázel popové zpěváky, přes dvacet let tvořil páteř doprovodné kapely šansoniérky Hany Hegerové, od roku 1998 je členem funkového bandu J.A.R. a v roce 2000 spoluzakládal s Danem Bártou skvělý fusion projekt Illustratosphere.
Nejniternějším žánrem, kterému se věnuje, je ovšem pro Roberta Balzara samozřejmě jazz. Během své kariéry měl tu čest stát za zády takových osobností jako Kurt Elling, John Abercrombie, Raul Midon, Benny Golson, Arturo Sandoval a další. Robert Balzar Trio založil v roce 1996, sjezdil s ním půl světa (USA, Velká Británie, Turecko, Švédsko, Maďarsko, Kypr, Izrael ad.) a natočil devět alb. To poslední vyšlo na samém konci loňského roku pod názvem Conversation. Většinu repertoáru tria tvoří vlastní skladby nebo úpravy nejen jazzových standardů. Právě těm je věnován zejména vedlejší projekt tria, kdy funguje ve spolupráci s Danem Bártou, který zde ještě více než v Illustratosphere odhaluje své improvizátorské a jazzové ledví.
Současnými členy Robert Balzar Tria jsou vedle kapelníka pianista Vít Křišťan a bubeník Kamil Slezák, oba mimořádně zkušení hudebníci s rozsáhlým mezinárodním hudebním vzděláním a velkým portfoliem současného muzikantského angažmá.
Line-up:
Vít Křišťan – klavír, Robert Balzar – kontrabas, Kamil Slezák – bicí
Záběr klavíristy a skladatele Mateje Benka je mimořádně široký zdaleka nejen v oblasti jazzu. I ve svém kvintetu soustředil hudebníky, kteří rádi překračují hranice, v základu ale patří k domácí jazzové špičce.
Nyní čtyřiačtyřicetiletý hudebník původem ze Slovenska je dlouhodobě usazený v Praze, jeho prvním velkým dílem, kterým o sobě dal vědět ve velkém stylu, bylo v roce 2015 tematické písňové album Planety, na kterém hostovaly takové hvězdy jako Richard Müller, Dan Bárta nebo Michael Kocáb. Matej Benko ale jako studiový nebo koncertní hudebník spolupracoval s tak rozdílnými veličinami jako jsou kapela Mig 21 nebo písničkář Xavier Baumaxa, byl ale i pravidelným účastníkem projektů textaře a producenta Michala Horáčka a některých zpěváků, jimž spoluvytvářel repertoár. Velmi dobře přijatým hraničním, byť větší částí do jazzové kategorie spadajícím projektem pak byla spolupráce Matej Benko Quintetu se zpěvákem Ondřejem Rumlem, při níž dodali prostřednictvím albové nahrávky i koncertů aktuální jazzovou tvář písním Jaroslava Ježka, Jiřího Voskovce a Jana Wericha.
Line-up:
Miroslav Hloucal – trubka, křídlovka, Radek Zapadlo – saxofon, Matej Benko – klavír, Rastislav Uhrík – kontrabas, basová kytara, Pavel Zbořil – bicí
Neil Cowley Trio
25/11/2024, 19.30
Cabaret des Péchés
„Na rozdíl od strojů, jichž jsme otroky, představujeme něco, co je neomylně lidské; flexibilní, reaktivní a chybující.“ To říká v souvislosti s vydáním čerstvého zářijového alba Entity jedenapadesátiletý britský pianista Neil Cowley. O „strojích“, tedy těch hudebních, ostatně ví své.
Jako spousta jiných začínal s klasikou, dokonce tak navážno, že v pouhých deseti letech provedl Šostakovičův klavírní koncert ve ctihodné Queen Elizabeth Hall. Když se vymanil z puberty, učarovaly mu lehčí múzy, ale z hráčského mistrovství se neztratilo vůbec nic, a tak mohl koncertovat s řadou funkových a soulových kapel včetně slavných Brand New Heavies, a pouštět se do jazzrockových fúzí, až se propracoval k víceméně čistému jazzovému projevu. Pro sólový debut v pětadvaceti letech zvolil pseudonym Diamond Wookie. Vydával hudbu i pod dalšími „krycími jmény“ nebo v rámci projektů Pretz, Fragile State nebo Green Nuns of the Revolution, až v roce 2006 pochopil, že je nejvyšší čas postavit se na scénu sám za sebe, a jak je v kraji zvykem, založil klavírní Neil Cowley Trio. To si od začátku vedlo velmi úspěšně, hned za první desku Displaced získalo BBC Jazz Award a zahrálo si i ve výrazně sledovaných show jako je Later… with Jools Holland. Vedle jazzové tvorby Cowleyho proslulost mezi ostrovními muzikanty přerůstala žánrové hranice a z pianisty se stal žádaný sideman, jehož asi nejvýznamnější zářezy do pažby jsou spolupráce na prvních dvou deskách veleúspěšné popové zpěvačky Adele.
Aktivní společenství Neil Cowley Tria vydávalo pravidelně co dva roky desky – a to až do roku 2018, kdy protagonista kapelu uspal ve prospěch potřeby zkusit si zase jednou něco sám za sebe, a to v ranku práce s elektronikou – čímž se dostáváme k onem svrchu zmíněným „strojům“. Album Hall of Mirrors, vlastně první sólové a pod jeho jménem, vyšlo po třech letech muzikantského bádání v roce 2021 a následovaly jej v rychlém sledu tři další počiny. Až do chvíle, než si uvědomil, že „s partou je to vždycky lepší“, jak praví klasik. Svolal staré parťáky, baskytaristu Rexe Horana a bubeníka Evana Jenkinse, ze staré triové kooperace sfoukli prach a uvedli se nejprve letos v červnu perlivým singlem Adam Alphabet a v září celým albem Entity, které trio představilo v plné síle a formě více než srovnatelné s jeho pozicí před pauzou. „Bylo to jako cesta domů,“ říká o obnovené spolupráci Neil Cowley. „Entity ale není ani návrat, ani odklon od původního zvuku. Je to zvuk Neil Cowley Tria s prstem zvednutým z tlačítka s nápisem ‚Pauza‘.“
Kamasi Washington
18/3/2025, 19.30
Sono Centrum
Jedna z nejkultovnějších osobností současné jazzové scény, zosobňující její proměnlivost a provázanost s dalšími žánry, dokazující, že jestli něco aktuální jazz není, tak nevzrušivý zvukový doprovod ke kafíčku tet posedávajících na lázeňských kolonádách.
Kamasi Washington běžně hrává nejen na jazzových festivalech, ale také na gigantických multižánrových akcích předpovídajících směry hudebního dění, jako je třeba barcelonská Primavera Sound, anglické Glastonbury nebo americká Coachella. Hodí se sem dokonale, se svou vždy vizuálně vystajlovanou robustní postavou a ještě robustnějším tónem tenorsaxofonu, v čele brilantně sehrané muzikantské smečky připomínající pouliční gang.
Hudba Kamasiho Washingtona je nezařaditelná, na jedné straně hraje odvázané a svižné improvizace s funkovými grády, za které by se nestyděli třeba Sly And The Family Stone nebo Miles Davis v příslušných obdobích, na straně druhé je doslova hudebním architektem, který na svých koncepčních vesměs tříhodinových albových projektech The Epic (2015) a Heaven and Earth (2018) využil mohutného orchestrálního zvuku stejně jako postupů připomínajících psychedelickou hudbu.
Každopádně, hudební kořeny Kamasiho Washingtona jsou v zásadě jazzové, ale dřív, než doslova vykopl dveře do první ligy tohoto žánru, hrál s hudebníky spíše z oblasti hip hopu a elektroniky – už při studiích se skamarádil s progresivní osobností černé hudby Thundercatem, s nímž od té doby paralelně spolupracuje, opakovaně nahrával například pro rapera Snoop Dogga či producenta Flying Lotuse a první opravdu „velké album“, na němž jsme mohli jeho jméno zaznamenat, byl hiphopový majstrštyk Kendricka Lamara To Pimp a Butterfly (2015). Na hraně jazzu a dalších subžánrů černé hudby je i „supergroup“ Dinner Party, kterou založil v roce 2020 s klávesistou Robertem Glasperem, multiinstrumentalistou Terracem Martinem a DJem a producentem 9th Wonderem.
V květnu letošního roku vyjde Kamasimu Washingtonovi nové album Fearless Movement, na němž se objeví mimo jiné slavný raper André 3000 nebo funkový kmotr, dvaaosmdesátiletý George Clinton. Ještě před vydáním pustil Washington do světa zprávu, že se bude jednat o taneční album, čehož se část posluchačů lekla. „Když říkám taneční, nemyslím to doslova. Tanec je pro mě něco, co vyjadřuje pohyb lidského ducha, takže je to vlastně něco podobného jako hudba. A to je to, o co mi na albu jde,“ uvedl saxofonista svoje výroky na pravou míru.
Album je poznamenáno dvěma věcmi – tím, že část jeho materiálu vznikala za covidové pandemie a protagonista si podle vlastních slov uvědomil vlastní smrtelnost, a na druhé straně radostným faktem, že se ve stejné době stal otcem dcery. Už v jejích dvou letech jí pouštěl svoje oblíbené mistry, Johna Coltranea, Ornettea Colemana a Erika Dolphyho. „Chtěl jsem jí ukázat tu nejlepší hudbu,“ říká. A dodává, že si pak s dcerkou sedl ke klavíru a na základě motivu, který si neustále vybrnkávala dokola, vznikla pro album skladba Asha The First.
V Kamasim Washingtonovi přijíždí na JazzFestBrno další z klíčových a vysoce aktuálních osobností, které teď a tedy píšou dějiny jazzu a za pár desítek let jim budou patřit hlavní kapitoly každé byť sebepovrchnější studie hudebních historiků.
BAD CAT ID
Chcete někoho potěšit vstupenkou na koncert, ale nevíte, jakou svým blízkým koupit? Proto máme Bad Cat ID – průkazku jazzového nadšence. Stačí si vybrat výši poukazu a ke každému od nás dostanete dárek navrch: poukaz na 1 500 Kč (s taškou), na 2 000 Kč (s tričkem), nebo na 4 000 Kč (s členstvím ve fanclubu).
Nduduzo Makhathini
Cabaret des Péchés
31/1/2024, 19.30
Béla Fleck
Sono Centrum
15/2/2024, 17.00, 19.30
Bill Laurance & Michael League
Besední dům
17/2/2024, 19.30
Keyon Harrold
Cabaret des Péchés
13/3/2024, 19.30
Lakecia Benjamin
Takuya Kuroda: Midnight Crisp
Divadlo Husa na provázku
21/3/2024, 19.30
Trio Grande
Cabaret des Péchés
26/3/2024, 19.30
New Jazz Underground
Cabaret des Péchés
9/4/2024, 19.30
Samara Joy
Sono Centrum
13/4/2024, 19.30
Gretchen Parlato & Lionel Loueke
Cabaret des Péchés
18/4/2024, 19.30
J3PO
Cabaret des Péchés
21/4/2024, 19.30
Koncert studentů katedry jazzu JAMU
Divadlo na Orlí
24/4/2024, 19.30
Kravchenko Clees Duo
Emmet Cohen Trio
Divadlo Husa na provázku
30/4/2024, 19.30
Snarky Puppy
Sono Centrum
1/5/2024, 19.30
Chris Botti
Janáčkovo divadlo
12/5/2024, 19.30
JAZZFESTBRNO dětem
SVČ Lužánky
19/5/2024, 9—18:00
Slavnosti synkop
Immanuel Wilkins, Kassa Overall, 2in2out, Limbo
Divadlo Husa na provázku
2/6/2024
Jazzové nádvoří
Nádvoří HAMU, Praha
Nádvoří Staré radnice, Brno
19/6 a 20/6
JazzFestBrno pod širákem
Nádvoří Staré radnice
21/6/2024
Al Di Meola
Sono Centrum
17/9/2024, 19.30
Randy Brecker & Rozhlasový Big Band Gustava Broma
Sono Centrum
29/9/2024, 19.30
Jiří Slavík & Polka-Boys: Polkatime
Divadlo Husa na provázku
13/10/2024, 19.30
José James
Cabaret des Péchés
20/10/2024, 19.30