
Festival JazzFestBrno připravil pod svou hlavičkou novou off-programovou sérii nazvanou Tension. Wikipedie definuje hudební výraz tension jako důležitý hudební prostředek, kterým umělec vyvolává očekávání a napětí v myslích posluchačů. Umělecké pnutí přinese i tato série, která zavede festivalové fanoušky na nová místa a představí jim umělce, jež se vymykají z hlavní dramaturgické linie, a přesto si zaslouží velkou pozornost. Umělce alternativní, reprezentující především elektronickou scénu, kteří se jazzu na první pohled sotva dotýkají, ve skutečnosti s tímto žánrem mají však mnohem víc společného než leckdo, kdo se jím zaštiťuje.
PROGRAM 2021
MATHIAS EICK QUINTET
Mathias Eick – trubka, Audun Erlien – baskytara, Håkon Aase – housle, Eyolf Dale – klavír
Trumpetista Mathias Eick je spíše atypickým zástupcem severského jazzu. Z tamní scény se vymyká především svými atmosférickými melodiemi, v nichž se melancholii spíše vyhýbá. Jeho poslední deska Ravensburg završuje jeho cestu od talentovaného mladíka ke zralému umělci s jedinečným hudebním výrazem.
Norský trumpetista si už v počátcích kariéry získal důvěru prestižního labelu ECM, a to navzdory tomu, že se Eickovo dlouholeté působení ve skupině Jaga Jazzist nebo hostování u psychedelických post-rockerů Motorpsycho s estetikou ECM dost míjelo. Vydavatelství oslovovaly spíš jeho výkony na nahrávkách Jacoba Younga, Iro Haarla nebo bubeníka Manua Katchého. Navíc spolupracoval i s Chickem Coreou či Patem Methenym.
Na nové desce si Eick střihl také novou roli, když do svého portfolia přidal zpěv. Jedná se sice o zpěv bezeslovný, ale o to procítěnější. „Už sedm let zpívám doma svým dětem. A říkal jsem si, že by bylo možná pěkné zkusit využít i lidský hlas. Sice jsem vždy tvrdil, že mým hlasem je trubka, ale – zvlášť ve spojení s houslemi, na které v naší kapele hraje Håkon Aase – zpěv funguje dokonale. Håkonova hra s mým hlasem krásně ladí,“ řekl Eick v rozhovoru pro magazín UNI a jeho slova potvrzují i početné pozitivní recenze na jeho již čtvrtou desku u ECM. Ač se Eickova tvorba pod vlivem životních zkušeností proměňuje, jedna věc se od jeho začátků nemění – Mathias Eick je hudebník, který každou další skladbou potvrzuje, že jazz je žánr dokořán otevřený všem živým podnětům.
DANIEL BRANDT: ETERNAL SOMETHING
Daniel Brandt – bicí, syntezátory, Pascal Bideau – kytara, baskytara, Florian Juncker – trombon, Paal Hausken – bicí
Bubeník Daniel Brandt, spoluzakladatel uznávaného německého elektroakustického ansámblu Brandt Brauer Frick, má na svém kontě již dvě sólová alba pod hlavičkou prestižního experimentálního labelu Erased Tapes.
V roce 2011 Brandt absolvoval Akademii mediálních umění v Kolíně nad Rýnem na katedře filmových a televizních studií. Už jako student založil soubor Brandt Brauer Frick spolu se spolužáky Janem Brauerem a Paulem Frickem. Trojice vydala své první plnohodnotné album v roce 2010. Po absolutoriu Brandt cestoval a nahrával se souborem a založil vlastní nahrávací společnost Gym Records. Pokračoval také v produkci nahrávek.
Jeho debutová sólová deska Eternal Something byla nahrávána na různých lokacích, včetně chaty v Německu i národního parku Joshua Tree ve Spojených státech. Brandt zpočátku chtěl, aby bylo album složeno výhradně ze zvuků činelů, ale postupně změnil názor. Album vyšlo v roce 2017 a server Pitchfork ho označil za křížence mezi moderní klasickou a elektronickou taneční hudbou. Poslední nahrávka Channels je zatím největším Brandtovým prohlášením s napínavě avantgardní linkou alba, kterou prolíná řízné techno, orchestrální aranže, bohaté elektronické textury a náznaky temného popu. Můžeme se tak těšit na esenci minimalismu, kterou však Brandt mistrně propůjčuje do spárů hravosti.