PROGRAM
15/3, 19:30, Sono Centrum
Joshua Redman Quartet
Joshua Redman – saxofon, Aaron Goldberg – piano, Reuben Rogers – basa, Greg Hutchinson – bicí
Někdejší „mladý lev“, saxofonista, skladatel a jazzový živel Joshua Redman, je dnes „lvem v nejlepších letech“. Svoje hudební teritorium perfektně zná, a přestože se rád podívá za jeho hranice, zůstává především lvem jazzovým.
Dokazuje to jeho nejstabilnější projekt, Quartet, který mu v devadesátých letech vydobyl slávu. Ke znakům, díky nimž tuhle neuvěřitelně sehranou kapelu okamžitě rozpoznáte, patří neopakovatelná a neodolatelná barva zvuku Redmanova saxofonu, nespoutané bubnování Grega Hutchinsona, oduševnělý a zemitý kontrabas Reubena Rogerse a klavírní ekvilibristika i empatické doprovody Aarona Goldberga. Kvarteto má na kontě čerstvou desku Come What May, jež volně navazuje na zlatou éru kapely na albech Beyond a Passage of Time. Redman je na prahu šesté dekády života v optimální kreativní formě a s vytříbeným vkusem, srdcem na dlani a zkušeností snad ze všech světových pódií ukazuje, proč je jazz stále hudbou prudce aktuální.
Ceny vstupenek
1. Kategorie 590 Kč
2. Kategorie 390 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
19/03, 19:30, Sono Centrum
Erik Truffaz Quartet
Erik Truffaz – trubka, Benoit Corboz – klávesy, Marcello Giuliani – baskytara, Arthur Hnatek – bicí
Francouzský trumpetista Erik Truffaz je známý hudební experimentátor. Loni si připomněl 20 let od vydání alba Bending New Corners ovlivněného bebopem a drum’n’bassem, které formovalo další generace hudebníků. Nyní už ale, věrný své pověsti neustálého hledače, hledí opět vpřed.
Ve Švýcarsku narozený a ve Francii žijící trumpetista Erik Truffaz bývá přezdívaný jako „Miles Davis acid jazzu“ a mnozí jej považují za nejlepšího evropského trumpetistu současnosti. Se svým kvartetem spojuje jazzové experimenty, drum’n’bass a hip-hop. Natočil bezmála 20 alb a prosadil se po celém světě. „Jazz se šťávou i duší, a spoustou otevřeného prostoru,” charakterizoval Truffazův přístup k hudbě magazín Rolling Stone.
Truffaz se narodil roku 1960, ve třinácti letech se svojí první kapelou zpíval rock and roll a zároveň objevil Milese Davise a jeho nadčasové album Kind of Blue. Roku 1994 vydal své první album pod vlastním jménem. Na přelomu milénií se prosadil i na americké scéně, kde jeho nahrávky vydává legendární jazzová značka Blue Note. Jádrem brněnského repertoáru Erika Truffaze budou skladby z loni vydané desky Lune Rouge, na níž se opět vydává novým směrem. Jednak ve studiu v mnohem větší míře než dřív využil analogové syntezátory a jednak produkci desky svěřil mladému bubeníkovi Arthuru Hnatkovi, jehož odlišný styl se do nahrávky výrazně otiskl. „Inteligentní, nekompromisní hudba současnosti, kterou hrají virtuózní hráči s bohatou fantazií a odvahou,” hodnotí hru kvarteta časopis JazzTimes.
Ceny vstupenek
1. Kategorie 350 Kč
Stání 300 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
24/3, 19:30, Sono Centrum
Chris Potter Trio & Bill Frisell
Chris Potter – saxofon, Craig Taborn – piano, Eric Harland – bicí, Bill Frisell – kytara
Oheň a voda, řeknou možná mnozí poté, co v jedné kapele zahlédnou jména Chris Potter a Bill Frisell. Jejich spojení ale slibuje optimální protiváhu sil jin a jang, zvlášť když mají za zády podpůrný tandem v podobě pianisty Craiga Taborna a bubeníka Erica Harlanda.
Potter platí za technicky nedostižného saxofonového „dávače“. Na brněnském koncertě v roce 2017 však potvrdil, že si dokáže navléci celou řadu hudebních masek a v přítomnosti klidné síly kytarového velmistra jistě odhalí další z nich. Frisell totiž bývá na rozdíl od Pottera označován jako zvukový hledač, precizní minimalista a detailista. V Brně si Bill Frisell odbude konečně reálnou premiéru po nešťastně proslulém extempore se sirénou na venkovním podiu. Vedle Pata Methenyho a Johna Scofielda patří mezi nejvlivnější kytaristy generace šedesátníků a je synonymem slova stylotvůrce. Jeho pohled na jazz je neopakovatelný a i proto slibuje setkání čtyř originálních osobností nevšední zážitek. V takovéto sestavě se totiž nepotkávají každý den!
Ceny vstupenek
1. Kategorie 590 Kč
2. Kategorie 390 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
25/3, 19:30, Kabinet Múz
TENSION:
Skalpel
Marcin Cichy – DJ, Igor Pudło – DJ, Rafał Dutkiewicz – bicí, Piotr Rakowski – vibrafon, Damian Kostka – kontrabas
Skalpel je jazzový projekt, který vznikl v polské Vratislavi na konci 90. let minulého století. Během dvou dekád na hudební scéně si duo Skalpel, tvořené talentovanými producenty a DJs Igorem Pudłem a Marcinem Cichym, vydobylo pozici stálice evropského nu-jazzu.
V roce 2000 si jich všiml DJ Vadim, který projížděl Evropou se svým projektem One Self a mixy Skalpelu se mu natolik zalíbily, že vzal Igora a Marcina s sebou na turné, načež duo obdrželo nabídku na spolupráci se světoznámým vydavatelstvím Ninja Tune. Následně vydalo EP Polish Jazz, později vynikající debutové album Skalpel a pak další, poněkud temnější desku Konfusion. Skalpel na těchto albech přeložil zvuk a atmosféru polského jazzu ze 60. a 70. let 20. století do jazyka moderní elektroniky. K námětům z jazzové historie se Pudło a Cichy tradičně vracejí, a aniž by se opakovali, vytvářejí hudbu s rafinovanou strukturou a originálním zvukem. „Když jsme začali produkovat vlastní věci, nechali jsme se inspirovat umělci jako DJ Shadow, DJ Vadim nebo DJ Cam. Hledali jsme původní zdroj samplů a našli ho na polských jazzových deskách. Skrze ně jsme objevili velmi zajímavou historii polského jazzu. Samozřejmě náš záběr přesahuje jazzovou hudbu, máme v oblibě i celosvětovou klasiku, jazz je pouze jedna z mnoha inspirací,“ říká Cichy.
Na brněnský Tension zavítá Skalpel ve speciálně rozšířené sestavě obohacené o bubeníka Rafała Dutkiewicze, vibrafonistu Piotra Rakowskiho a kontrabasistu Damiana Kostku.
Ceny vstupenek
Stání 300 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
Jaromír Honzák DJ Set
Jeden z nejoriginálnějších hudebních zážitků jazzového jara 2020 se dost možná odehraje v pozdních večerních hodinách v Kabinetu Múz. Příznivci jazzu, zbystřete, přichází Jaromír Honzák, jak ho neznáte.
Dramaturgie série Tension a festivalu JazzFestBrno mají jedno společné. Odmítají ustrnout v zaběhlých představách o pojmu „jazz“. Nebojí se jít do rizika a představovat posluchačům v tuzemsku ne tolik proslulé umělce, případně ty proslulé uvést v nečekaném kontextu. Právě do druhé kategorie bude spadat závěrečná část večera Tension. Za DJský pult se totiž postaví osobnost domácí scény a držitel pěti jazzových Andělů, basista, skladatel, ale pro tento jedinečný večer DJ Jaromír Honzák.
Ceny vstupenek
Stání 300 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
29/3, 19:30, Cabaret des Péchés
Libor Šmoldas NYC Trio feat. Adam Nussbaum & Jay Anderson
Libor Šmoldas – kytara, Adam Nussbaum – bicí, Jay Anderson – kontrabas
Prubířským kamenem každého jazzového kytaristy je hra v triu s kontrabasem a bicími. Právě v tomto formátu se představí na letošním JazzFestu Brno stálice české jazzové scény Libor Šmoldas. Do svého newyorského tria si navíc vybral za parťáky členy absolutní světové jazzové špičky.
Posuďte sami: O generaci starší Američané bubeník Adam Nussbaum a kontrabasista Jay Anderson doprovázeli Michaela Breckera, Marii Schneider, Stana Getze, Mika Sterna, Sonnyho Rollinse a mnoho dalších hvězd jazzového světa. Navíc se nevyhýbají ani nabídkám hudebníků jiných žánrů, o čemž svědčí například jejich spolupráce s Frankem Zappou či Tomem Waitsem.
Šmoldasovo NYC Trio není jen dalším případem jednorázové spolupráce evropského muzikanta s americkými hvězdami, kapela koncertuje přes šest let a vydává již své třetí album, které se na brněnském koncertě chystá pokřtít. To první z roku 2015 nazvané Dreamtime bylo natočeno v New Yorku a přineslo kromě intimních verzí jazzových standardů také Beatles, Jamese Taylora či hudbu z filmu Kmotr. V pořadí druhá deska nese název On the Move (2016) a zaujme naopak syrovějším a bluesovějším zvukem plným energie, s jakou všichni tři muzikanti interpretují Liborovy vlastní kompozice. Současná deska pojmenovaná Dusk přináší jemnější skladby, které posluchače provedou jednotlivými fázemi dne od úsvitu k půlnoci. Na koncertě se můžete těšit na průřez repertoáru obou starších desek okořeněný o materiál z desky nové.
Ceny vstupenek
1. Kategorie 250 Kč
2. Kategorie 200 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
Karel Růžička Quartet feat. Clarence Penn, Piotr Wyleżoł & Tomáš Baroš
Karel Růžička – saxofon, Piotr Wyleżoł – klavír, Tomáš Baroš – kontrabas, Clarence Penn – bicí
Saxofonista Karel Růžička žije přes dvacet let v New Yorku. Na svoji domovinu ale nezanevřel a pravidelně se do Česka vrací. Jeho koncerty vynikají na první dojem nezkrotitelnou energií. Růžička však vždy drží otěže večera pevně ve svých rukou.
Karlovi Růžičkovi se podařilo něco, co jen hrstce jeho krajanům před ním. Plně se etabloval na newyorské jazzové scéně. Nic ale není hned. Karel jako mladý talent zazářil v 90. letech minulého století na jazzové scéně v Česku. Do povědomí se dostal už svým debutovým albem You Know What I Mean, úspěch slavila i deska Flight, kterou natočil se svým otcem stejného jména, legendárním pianistou. Pak se rozhodl zkusit štěstí v New Yorku, a jelikož mu šel svým talentem a úsilím naproti, neztratil se. Ba právě naopak. Vybudoval si zde hudební kariéru jako vyhledávaný spoluhráč a pedagog. Vystupoval s mnoha legendárními muzikanty, jako jsou George Benson, Dean Brown, Mike Stern, Ravi Coltrane, Hiram Bullock a mnoho dalších.
Předloni vydal Růžička po dlouhých čtrnácti letech autorské album, a že dokáže kvalitu nabídnout nejen v pozici sidemana, ale i jako skladatel a kapelník, potvrdila mimo jiné nominace na cenu Anděl, kterou si s deskou Grace & Gratitude vysloužil. Ostatně kontrabasista John Patitucci, klavírista Jon Cowherd a bubeník Nate Smith Růžičkovi vytvořili vpravdě „all stars“ tým. Do Brna přiletí s Karlem Růžičkou zpoza Velké louže bubeník Clarence Penn. Kvarteto pak dotvoří polský pianista Piotr Wyleżoł a kontrabasista Tomáš Baroš.
Ceny vstupenek
1. Kategorie 250 Kč
2. Kategorie 200 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
úterý 31/3, 19:30, Besední dům
Jason Moran solo
Jason Moran – klavír
Pianista Jason Moran se v páté dekádě života stále může dívat dopředu, ale zároveň se po očku ohlédnout za tím, co se mu v životě již podařilo. A ohlížet se může s hrdostí a vědomím, že nikdy nesklouzl k povrchnosti a nezpronevěřil se svému nekompromisnímu objevitelskému naturelu.
Moran má za sebou už více než deset alb jako kapelník, další přehršel nahrávek jako ceněný sideman, ale hlavně tisíce odehraných koncertů v roli lídra i spoluhráče veličin rozměru Charlese Lloyda, Cassandry Wilson, Waynea Shortera či Steva Colemana. Zaslouženého ocenění se mu dostalo i od médií a institucí a vedle nesčetných ocenění v jazzovém i nejazzovém tisku je laureátem grantu MacArthur Fellowship, jenž jej zařadil mezi nejvýznamnější osobnosti současné americké vědy a kultury.
Ač Moran rád popouští uzdu fantazii, spojuje zdánlivě nespojitelné a inovuje pro mnohé nedotknutelné, zůstává především poutavým pianistou, který se neobává žádných výzev. Tou z nejzásadnějších je sólové vystoupení nabízející na jedné straně bezbřehou svobodu, ale na straně druhé absolutní a v jedné osobě koncentrovanou zodpovědnost za výsledek. Na své hudební kořeny ztělesněné ve hře Jamese P. Johnsona, Arta Tatuma, Fatse Wallera, Thelonia Monka či Jaki Byarda ani v transu nezapomíná, ale jeho inovátorská nátura mu nikdy nedovolí zůstat u pouhých parafrází svých vzorů. Se svými mentory naopak sdílí absolutní zaujetí pro vybraný repertoár a stoprocentní koncentraci bez ohledu na to, kolik v hledišti sedí diváků.
Ceny vstupenek
1. Kategorie 400 Kč
2. Kategorie 350 Kč
3. Kategorie 250 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
5/4, 19:30, Divadlo Husa na provázku
Nikol Bóková Trio
Nikol Bóková – klavír, Martin Kocián – kontrabas, Michał Wierzgoń – bicí
Nikol Bóková je vzděláním a zaměřením především klasická klavíristka, která ovšem dle vlastních slov propadla zvuku klasického jazzového tria. Česká jazzová diskografie je díky Nikolině okouzlení a vydavatelství Animal Music bohatší o desku Inner Place. Ta se po zásluze těší vysoké pozornosti.
„Moje přednášky probíhají tak, že chodím na pivo s jazzmany a poslouchám, jak si oni o hudbě povídají, a pak se zapojuji do debat,“ vyznala se nedávno v rozhovoru pro Český rozhlas Jazz a autor rozhovoru Milan Tesař hned bryskně dodává: „Právě to, že k autorské „jazzové“ tvorbě přistupuje z jiné strany, než jsme u vystudovaných jazzmanů zvyklí, je na Nikolině albu zajímavé.“
Nikol Bóková pravidelně spolupracuje s předními českými orchestrálními tělesy a již v devíti letech poprvé vystoupila jako sólistka s Janáčkovou filharmonií Ostrava, s níž dodnes spolupracuje. Její první ryze autorské album čerpá z jazzu, klasické hudby a minimalismu a částečně i z populární hudby. Její skladby jsou přesně vybroušenými formálně jednoduchými miniaturami, v nichž lze nalézt stopy harmonické a melodické rafinovanosti klasické klavírní literatury a rovněž její klasickou interpretací definovaný způsob hry. Dokonalá technika a dynamika úhozu jsou ve světě jazzového klavíru unikátní. Ke spolupráci si přizvala talentované hráče mladé jazzové generace, kontrabasistu Martina Kociána a bubeníka Michała Wierzgońe, kteří dávají svými zkušenostmi a jazzovými postupy skladbám kapelnice nový rozměr.
Ceny vstupenek
1. Kategorie 300 Kč
2. Kategorie 250 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
Camille Bertault
Camille Bertault – zpěv, Fady Farah – klavír, Pierre Demange – bicí, Mathias Allamane – kontrabas
Zpěvačka, která zpívá stejně, jako dýchá. Umělkyně přetékající fantazií a kreativitou. Žena, která v době, kdy už na internetu všechno bylo, dokázala na celosvětové síti vzbudit svými videi malý poprask. Camille Bertault však není žádná onlajnová rychlokvaška. Ostatně, posuďte sami.
Její otec je amatérským jazzovým klavíristou, s nímž často zpívala. V osmi letech se posadila za klavír a později se vydala sbírat zkušenosti na konzervatoř. Poslouchala zpěváky jako je Jeff Buckley, Björk nebo Serge Gainsbourg a také brazilské vokalisty. Ve dvaceti letech se vzbouřila. Přestěhovala se do třídy dramatu a psala a hrála kousky pro děti. „Začala jsem zpívat v kabaretu, byla jsem něco mezi vypravěčem a hercem. Ale byl to jazz, který mě okouzlil,“ vzpomíná. Zamířila na Pařížskou konzervatoř, která jí poskytla solidní výcvik harmonie, kompozice a jazzového zpěvu.
Další fáze její hudební kariéry plynuly přirozeně. Sama natočila a nazpívala část Coltranova standardu Giant Steps. Video umístila na Youtube a záhy jej zhlédly statisíce lidí. Následně francouzsky otextovala a nazpívala mnohé další jazzové standardy i novější skladby. Rozhodně však nechce tvořit hudbu, v níž hlas slouží jen jako nástroj. Má ráda texty, které dokážou udržet pozornost. Poslední album Camille Bertault nazvané Pas de géant svědčí o její chuti k hlasovým kaskádám, hedvábné citlivosti, tendenci k akrobacii i zjevné bezuzdnosti. John Coltrane nemohl její příchod vidět, ale určitě se dívá dolů a usmívá se.
Ceny vstupenek
1. Kategorie 300 Kč
2. Kategorie 250 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
8/4, 19:30, Divadlo Husa na provázku: Sklepní scéna
Points Septet
Luboš Soukup – tenor saxofon a klarinet, Oskar Török – trubka, Petr Kalfus – soprán a altsaxofon, Jan Jirucha – pozoun, Marcel Bárta – basklarinet a saxofony, Jaromír Honzák – kontrabas, Tomáš Hobzek – bicí
Points Septet k posluchačům promlouvá vlastními skladbami, které komponuje v Dánsku žijící saxofonista Luboš Soukup. Jeho kompoziční i improvizační styl charakterizují slova rozmanitost, kreativita a originalita a ani jeho spoluhráči v tomto smyslu rozhodně nezůstávají pozadu.
Kapela Points Septet vznikla jako rozšířená sestava mezinárodně úspěšného jazzového kvarteta Points, které existuje již od roku 2007. S precizností školených jazzových hudebníků se Soukup a jeho spoluhráči vydávají do neprobádaných končin krajiny hudby. Křehké příběhy střídají mohutné vsuvky dechové sekce a sebejistá sóla jednotlivců. Kapelník Soukup umí napsat silné melodie a svým plným a šťavnatým tónem je také náležitě přednést. Absence harmonického nástroje mu navíc dává aranžérská křídla. Do dechové sekce přizval silné osobnosti s vlastním zvukem i improvizačním jazykem, jež Soukupovy nápady rozvíjí často i za hranici toho, co jako kapelník očekává.
Ačkoliv je Soukupova tvorba inspirována řadou jazzových i klasických velikánů, nalezl po letech hraní a psaní hudby svůj vlastní osobitý expresivní styl podepřený sytým zvukem saxofonu a odvahou dotýkat se hudebních extrémů. Jeho autorské skladby znějí přístupně, ale přesto se výrazně odlišují od jazzového mainstreamu. Soukupova hudba je synonymem světa fantazie, ve kterém prostřednictvím hudebníků ožívají malé i velké příběhy.
Ceny vstupenek
200 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
Szabó/ Turcerová /Maceček
Štefan Szabó – kytara, Michaela Turcerová – saxofon, Petr Maceček – bicí
Spojit hudebníky z Česka a Slovenska do fungující kapely není nic neobvyklého, ovšem zahrát si trio bez basy je obvyklé už daleko méně. Obojí se podařilo triu Szabó – Turcerová – Maceček, a to v kapele, jež se zrodila z jazzové tradice, aby ji svým vlastním projevem svým způsobem popřela.
Szabó a Maceček jsou spolužáci z brněnské JAMU, Michaela Turcerová studuje na pražské HAMU. Postupně zjišťovali, že mají společný hudební vkus a v roce 2017 se domluvili na spolupráci v žánrově bezbřehém triu, kde chybí tradiční basový nástroj. Basa ale schází pouze v sestavě, ne v hudbě tria. Exkluzivně pro tuto unikátní instrumentaci totiž skládají všichni členové kapely a svorně se také starají o vyplnění basového spektra jejich nápadité hudby. Hudební kritik nebo jazzový policajt by v jejich unikátní tvorbě hledal stopy současného jazzu, minimalismu, grunge, volné improvizace, avantgardy nebo zvukové magie. Posluchač se ale raději nechá strhnout energií, originalitou a sofistikovaností. V improvizacích kapela ctí charakter kompozic, v kompozicích nechává naopak prostor pro kreativitu. Všichni členové se mohou pochlubit solidně zvládnutým řemeslem, ale hlavně schopností vytvořit atmosféru a předat hudební myšlenku.
Na koncertě kapela pokřtí své debutové CD, jehož kreativním producentem a mentorem je Luboš Soukup, skvělý saxofonista a skladatel. Jejich spojení s Lubošovou kapelou Points Septet v jednom večeru je tak nabíledni.
Ceny vstupenek
200 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
16/4, 19:30, Divadlo Husa na provázku
František Uhlíř 70 – Story Of My Life
TRIO MUH: Roberto Magris – klavír, František Uhlíř – kontrabas, Jaromír Helešic – bicí
František Uhlíř – Story Of My Life – Music For Septet: František Tomšíček – trubka, Přemek Tomšíček – pozoun, Andy Schofield – altsaxofon, Suzanne Higgins – tenorsaxofon, Standa Macha – klavír, František Uhlíř – kontrabas, Marek Urbánek – bicí
Kontrabasista František Uhlíř letos oslaví životní jubileum. Jak jinak než hudbou a na pódiu. Poblahopřát mu přijdou jeho čeští i zahraniční kolegové. Večer odstartuje v komornější atmosféře s triem MUH, druhá a početnější skupina gratulantů pak odvypráví oslavencův životní příběh prostřednictvím jeho skladeb.
František Uhlíř patří ke generaci hráčů ve světě označované jako „česká basová škola“. Narodil se v muzikantské rodině jako vnuk kapelníka a syn muzikanta, učitele hudby, skladatele a kapelníka jazzového big bandu. Studoval hru na klavír a jako třináctiletý hrál na varhany v beatové kapele Vladimíra Volfa. Při studiu na Státní konzervatoři v Brně hrál v orchestru Janáčkovy opery, v brněnské filharmonii a v jazzovém kvartetu svého otce.
Během vojenské služby v Symfonickém orchestru AUS stál u zrodu jazzového kvarteta (E. Viklický, F. Uhlíř, J. Dušek, J. Růžička), které o dva roky později na Mezinárodním jazzovém festivalu v Přerově získalo ocenění „evropská extratřída“ a samotný Uhlíř obdržel cenu za nejlepší sólový výkon. O rok později se stal členem nového SHQ Karla Velebného, kde hrál převážně v komorním triu bez bicích. V této době rychle hudebně vyzrál, začal komponovat a stal se vyhledávaným hráčem na kontrabas. Jeho kariéru lemují spolupráce s prominentními československými jazzovými skupinami a hudebníky, mezi něž se řadí například Emil Viklický Quartet, Laco Deczi Cellula International, Jiří Stivín Quartet, Karel Růžička, Jana Koubková, Zuzana Lapčíková nebo Peter Lipa.
Ceny vstupenek
200 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
19/4, 19:30, Alterna
E Converso
Michal Wróblewski – saxofony, klarinet, Jan Pisklák – kytara, efekty, Vladimír Micenko – kontrabas, Jan Chalupa – bicí
Saxofonista Michal Wróblewski tuto formaci charakterizuje jako žánrově otevřenou a nevázaně improvizující. E Converso pracuje s náladou, náhodou a emocemi tak, že její formálně plastické kompozice mohou zaznít a také zaznívají každý večer úplně jinak.
V kapele E Converso, jež vznikla v roce 2011, spojili síly čtyři talentovaní hudebníci tehdejší nastupující generace. Svou dynamickou a energickou hudbou s originálním pojetím a s lehkou dávkou humoru bojuje kapela proti hudebním konvencím. „Ve své hudbě pracujeme s improvizací na všechny možné způsoby. Propojujeme vlivy newyorské downtown scény, rocku, noise a evropského experimentálního jazzu,“ popisuje Wróblewski.
Těleso prakticky již od svého vzniku pravidelně účinkuje na koncertech a festivalech po celé České republice i v zahraničí. V lednu roku 2014 natočila skupina kritikou velmi oceňované debutové album s názvem Konspirační teorie. V březnu 2018 vydala album druhé – Umělecká sebevražda/Radikální kreativita, které bylo nahráno živě na koncertech. E Converso patří mezi nejprogresivnější jazzové projekty v Česku a vystoupení tohoto kvarteta jsou vždy mimořádným zážitkem.
Ceny vstupenek
150 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
Sketchbook Quartet
Andi Tausch – kytara, Leonhard Skorupa – saxofon, klarinet, syntezátory, samply, Daniel Moser – basklarinet, FX, Konstantin Kräutler – bicí
Leonhard Skorupa hledá se svým Sketchbook Quartet, který založil v roce 2014, čerstvý nezaměnitelný zvuk a ve svých kompozicích se nevyhýbá nejrůznějším vlivům. Výsledkem je eklektický postmoderní jazz s rockovými prvky.
Mladá vídeňská kapela, která sama sebe označuje jako post-jazzovou, má na svém kontě dvě alba, Ottos Mops a When Was The Last Time Vol 1. Po necelých dvou letech se vrací do Alterny, kde se představila už v rámci finále česko-rakouské soutěže talentů Central European Jazz Competition. „Sketchbook Quartet je nadupaná, živá parta sehraných muzikantů, která má charisma, sebevědomí a nebojí se vybrakovat nápady z kdejakého hudebního žánru,“ napsala tehdy o vystoupení rakouské čtveřice Helena Bretfeldová v recenzi pro web Město hudby.cz. Ve skladbách Sketchbook Quartet můžete během krátké chvilky slyšet prvky rozličných žánrů od artrocku přes bebop až po funk. Čtyři rakouští mladíci se prostě bezstarostně baví a při tom vytvářejí rafinovaně chytlavou hudbu.
Když jeden z rakouských kulturních portálů zval na křest jejich posledního alba do legendárního klubu Porgy & Bess, doporučoval koncert všem, „kdo mají rádi situace, kdy se muzikanti z různých žánrů sejdou, aby přítomným připravili magický, pohodový večer v malém intimním prostředí, zatímco posluchači za lehkého pokyvování hlavami popíjí svůj oblíbený nápoj.“ Stejné atributy můžete od Sketchbook Quartet čekat i při jejich druhém, tentokrát plnohodnotném, koncertu v Alterně.
Ceny vstupenek
150 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
22/4, 19:30, Divadlo na Orlí
Koncert KJI JAMU
Už dekádu fungující Katedra jazzové interpretace Janáčkovy akademie múzických umění se chlubí nejen vynikajícím pedagogickým sborem, ale především talentovanými studenty.
Jazzová interpretace na HF JAMU představuje prvně otevřený obor svého druhu na tuzemské akademii. Jazzové vzdělávání má v Evropě tradici nepříliš dlouhou, avšak procházející nejbouřlivějšími změnami v přístupu. Průkopníkem jazzové edukace u nás je právě brněnská Katedra jazzové interpretace JAMU. V rámci republiky nabízí nejširší škálu oborů, konkrétně klavír, kontrabas, bicí nástroje, kytaru, saxofon, trubku a trombon. Své zkušenosti předávají studentům osobnosti české i slovenské jazzové scény, mimo jiné David Dorůžka, Matúš Jakabčic, Lubomír Šrámek, Rostislav Fraš, Jiří Slavík, Jiří Levíček, Marián Ševčík, Jan Jirucha či Juraj Bartoš.
Během už osmého prezentačního koncertu katedry v rámci festivalu se představí hned několik kapel. Neznalý posluchač by si možná představil anonymní studentský šraml, ale když se podrobně podíváme, kdo v jednotlivých kapelách vystoupí, zjistíme, že jde o vyspělé jazzové soubory často prezentující autorskou hudbu svých členů.
Ceny vstupenek
Vstup 50 Kč
24/4, 19:30, Sono Centrum
Delvon Lamarr Organ Trio
Delvon Lamarr – B-3 organ, Jimmy James – kytara, Michael Duffy – bicí
Dokonalá směsice soulu, jazzu, rhythm & blues a rock & rollu v režii varhaníka Delvona Lamarra.
Delvon Lamarr Organ Trio založila na jaře roku 2015 Amy Novo, manželka a dnes i manažerka varhaníka Delvona Lamarra. Nezní to skoro jako pohádka? Řekla totiž svému manželovi, že převezme zodpovědnost za jeho hudební kariéru, aby vše další, co bude muset v budoucnu udělat, bylo pouze najít spoluhráče, napsat a hrát hudbu. O takovém příběhu sní nejeden aspirující hudebník, jazzman obzvláště.
Trio původně začalo s jiným kytaristou a bubeníkem. Během prvního roku existence se ke kapele přidal chvalně proslulý a nenapodobitelný Jimmy James. Chemie mezi členy tria byla okamžitá a nepopiratelná. S oduševnělým varhanním zvukem Delvona, syrovým kytarovým zvukem Jimmyho a skvělým bubenickým groovem namíchali dokonalou směsici soulu, jazzu, rhythm & blues a rock & rollu. Kariéru začali s týdenním „gigem“ v Seattlu, poté vydali své první album a vyrazili na turné po Spojených státech a nakonec i na šňůru po Evropě.
Současným bubeníkem je výtečný groover Michael Duffy a Delvon Lamarr Organ Trio se tak ještě dále posouvá ve svém originálním zvuku. Tradiční varhanní trio tak dostává nový rozměr.
Ceny vstupenek
1. Kategorie 350 Kč
2. Kategorie 300 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
Nubya Garcia
Saxofonistka a skladatelka Nubya Garcia je výraznou novou tváří jazzu. Svým originálním zvukem i přesvědčivou tvorbou si už v počátcích své kariéry vysloužila nejedno ocenění. Mladá Londýňanka vyniká schopností oslovit širší publikum bez jakýchkoliv hudebních kalkulů.
Nubya Garcia rozhojňuje řady výrazných jazzových saxofonistek, mezi nimiž v poslední době zvláště vynikají např. Melissa Aldana, Tia Fuller, Grace Kelly nebo Lakecia Benjamin. „Páteří toho, co poslouchám, je taneční hudba a sound system culture. Jde o to, že lidé zapomínají, že jazz byl vždy taneční hudba,“ říká v rozhovoru pro The RedBulletin.
Její debutové EP, Nubya’s 5ive, vyšlo v roce 2017 a bylo oceněno jako „výjimečné“ společností The Vinyl Factory. Titulní skladba následujícího alba When We Are (2018) byla dokonce jmenována jednou z „nejlepších písní roku 2018“ veřejnoprávní rozhlasovou stanicí NPR. V témže roce se Garcia také představila ve většině skladeb na We Out Here, kompilačním projektu, který představuje a velebí současnou progresivní a vzrušující londýnskou jazzovou scénu. V roce 2018 získala cenu od Jazz FM a Sky Arts za „Průlomový počin roku“. V loňském roce obdržela cenu „Jazzová kapela roku“ od FM UK. „Začínáme všemožně prolínat různé druhy hudby, kterou sami posloucháme a milujeme. Naše síla je v osobitém zvuku, v typu míst, kde hrajeme, a je dokonce v mixu posluchačů, které dostaneme na naše koncerty. Je to přirozený vývoj a mně vyhovuje,“ říká Garcia.
Ceny vstupenek
1. Kategorie 350 Kč
2. Kategorie 300 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
25/4, 19:30, Bobycentrum
Avishai Cohen Trio: Gently Disturbed
Titulárním partnerem koncertu je Česká televize.
Avishai Cohen – kontrabas, Shai Maestro – klavír, Mark Guiliana bicí
Avishai Cohen se do Brna pravidelně vrací s projekty nejrůznějšího ražení. Nejautentičtější ale zůstává v komorním jazzovém triu. Letos přijíždí se sestavou, která je považována za tu historicky nejsilnější. Po jeho boku zahrají bubeník Mark Guiliana a pianista Shai Maestro.
Avishai Cohen je v Brně často skloňovaným jménem. Za posledních patnáct let si zde dokázal získat srdce mnoha fanoušků svými koncerty pohybujícími se žánrově na rozmanitém půdorysu, od symfonického projektu až po pop-jazzovou sestavu 1970. Mezi jazzovou elitu ale původně prorazil v triové sestavě a v tomto formátu zůstává dodnes nejautentičtější. V sestavě s Guilianou a Maestrem natočili v roce 2008 nahrávku Gently Disturbed. Právě s tímto obsazením a repertoárem se do Brna Avishai vrací. Inovátor Mark Guiliana za bicími a fenomenální Shai Maestro za klavírem nám znovu připomenou, o čem vlastně je hudba Avishaie Cohena – o fantastickém zvuku, precizní souhře, komplikovaných, ale vzrušujících polyrytmech a groovech, romantické náladě kompozic, individuální virtuozitě plně využité pro potřeby celku. Přesně takové je trio Gently Disturbed, jež se schází pouze ve výjimečných případech a v Brně si odbude premiéru. Důvodem je tentokrát nejen brněnský koncert, ale i Cohenovy padesátiny, ke kterým mu management nadělil unikátní sérii 50-50-50: padesát koncertů v padesáti zemích všech kontinentů. A ten jediný v Česku právě na festivalu JazzFestBrno.
Ceny vstupenek
*VIP kategorie 2 490 Kč
1. Kategorie 1190 Kč
2. Kategorie 990 Kč
3. Kategorie 790 Kč
4. Kategorie 590 Kč
5. Kategorie 390 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší. *VIP vstupenky zahrnují nejlepší místa v sále, welcome drink před koncertem a společenské setkání s občerstvením po skončení koncertu.
30/4, 19:30, Divadlo Husa na provázku
Erdoğan Turumtay Liška Dés
Cenk Erdoğan – bezpražcová kytara, Efe Turumtay – housle, Tomáš Liška – kontrabas, Andás Dés – perkuse
Toto mezinárodní all-star kvarteto spojuje hudebníky s různým kulturním zázemím do jednotného nenapodobitelného projektu. Nápadité skladby čerpají z jednotlivých hudebních světů, rozšiřují hudební obzory a nacházejí unikátní kolektivní identitu.
Česko-turecká konexe je nedílnou součástí života Tomáše Lišky už skoro dekádu, vždyť jeho projekt Invisible World je na pevném hudebním propojení s tureckým houslistou Efe Turumtayem postaven. Podobně pevně stojí na mezinárodní spolupráci aktuální Liškova kapela s tím rozdílem, že turecká enkláva v ní získává majoritu. Vedle Turumtaye se do spotlightu dostává i fenomén kytary a hlavně její bezpražcové varianty Cenk Erdogan.
Basista kapely Tomáš Liška je umělec mnoha tváří a střídání žánrů je pro něj motivační a inspirativní, zároveň je i prostředkem hledání sebe sama. „Baví mě spousta muziky a ve spoustě z ní sám sebe nacházím,“ upřesňuje Liška. „Asi pořád hledám, i když leccos je už jasné. Také mi přijde škoda zůstat uvězněn v jednom světě a nepodívat se za hranice, které můžou právě ten váš obohatit. Možná také otestovat, vnést pochybnosti, podnítit k přemýšlení, jestli tam kde jsi, jsi to skutečně ty.“
Ceny vstupenek
1. Kategorie 300 Kč
2. Kategorie 250 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
Mathias Eick Quintet
Mathias Eick – trubka, Audun Erlien – baskytara, Håkon Aase – housle, Eyolf Dále – klavír, Paal Hausken – bicí
Trumpetista Mathias Eick je spíše atypickým zástupcem severského jazzu. Z tamní scény se vymyká především svými atmosférickými melodiemi, v nichž se melancholii spíše vyhýbá. Jeho poslední deska Ravensburg završuje jeho cestu od talentovaného mladíka ke zralému umělci s jedinečným hudebním výrazem.
Norský hudebník se na své poslední desce nechává inspirovat, jak už to většinou bývá, vlastním životem. Zatímco jeho dřívější desky evokovaly životní styl plný cestování, objevování a hledání nových cílů, leitmotivem Ravensburgu je rodina. „Moje inspirace byla moje rodina, má milovaná, mé malé děti, které mě nikdy nepřestaly ohromovat, a všechny emocionální situace, které zažíváme na pódiu s mojí druhou rodinou – kapelou,“ vysvětluje Eick. Trumpetista, skladatel a kapelník si na nové desce střihl také novou roli, když do svého portfolia přidal zpěv. Jedná se sice o zpěv bezeslovný, ale o to procítěnější. „Už sedm let zpívám doma svým dětem. A říkal jsem si, že by bylo možná pěkné zkusit využít i lidský hlas. Sice jsem vždy tvrdil, že mým hlasem je trubka, ale – zvlášť ve spojení s houslemi, na které v naší kapele hraje Håkon Aase – zpěv funguje dokonale. Håkonova hra s mým hlasem krásně ladí,“ řekl Eick v rozhovoru pro UNI magazín a jeho slova potvrzují i početné pozitivní recenze na jeho již čtvrtou desku u prestižního labelu ECM.
Ač se Eickova tvorba pod vlivem životních zkušeností proměňuje, jedna věc se od jeho začátků nemění – Mathias Eick je hudebník, který každou další skladbou potvrzuje, že jazz je žánr dokořán otevřený všem živým podnětům.
Ceny vstupenek
1. Kategorie 300 Kč
2. Kategorie 250 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší.
3/5, 19:30, Janáčkovo divadlo
Lizz Wright & Filharmonie Brno
Kenny Banks – klavír, David Dorůžka – kytara, Tomáš Baroš – kontrabas, Daniel Šoltis – bicí, Chuhei Iwasaki – dirigent
Recept na oblibu u posluchačů? Andělský hlas, charismatický projev, zemité a oduševnělé písně a skvělá doprovodná kapela. Lizz Wright toto vše nabízí ve vzácně vyrovnané kombinaci, okořeněné tradicí afroamerické spirituální hudby a blues.
Narodila se v americké Georgii a vyrůstala v rodině pastora, který ji přivedl ke gospelové hudbě. Na jazzovou scénu vplula s espritem sobě vlastním už na začátku tisíciletí, kdy nahrála dodnes obdivovaný debut Salt. Od té doby spatřilo světlo světa ještě dalších pět ceněných alb. S rostoucím podílem autorské tvorby se postupně stále více odhaluje umělecká pravdivost Lizz Wright a prohlubuje její nenapodobitelná schopnost namíchat originální barvu z hudební palety, na které je místo pro gospel, folk, jazz, pop i blues. Její projekt s Filharmonií Brno a rytmickou sekcí Baroš-Dorůžka-Šoltis je mimořádnou příležitostí poprvé v Česku slyšet sonorní hlas Lizz Wright na pozadí orchestrálních barev.
Ceny vstupenek
*VIP kategorie 1 990 Kč
1. Kategorie 990 Kč
2. Kategorie 790 Kč
3. Kategorie 590 Kč
4. Kategorie 490 Kč
5. Kategorie 290 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší. *VIP vstupenky zahrnují nejlepší místa v sále, welcome drink před koncertem a společenské setkání s občerstvením po skončení koncertu.
9/6, 19:30, Sono Centrum
Pat Metheny: Side-Eye
Pat Metheny – kytara, James Francies – piano, Marcus Gilmore – bicí
Většina fanoušků si kytaristu a skladatele Pata Methenyho asociuje s populární Pat Metheny Group. Hudební současnost dvacetinásobného držitele Grammy se však zrcadlí především v projektu Side-Eye, který po kapelníkově boku představuje vynikající hudebníky z nastupující generace.
Pat Metheny nepotřebuje dlouhosáhlé představování, jeho význam pro jazz je nepopiratelný. Veřejně vystupovat začal už jako teenager a po příchodu na Berklee College, kde chtěl studovat, dostal obratem místo pedagoga a angažmá v kapele Garyho Burtona – tolik snad k jeho talentu. V kapele Side-Eye dává Metheny prostor klávesistovi Jamesi Franciesovi a bubeníkovi Marcusi Gilmoreovi. Methenyho podpora mladších kolegů je už legendární, vrací tak přízeň, které se mu od starší generace dostávalo v jeho mládí. A je si zároveň dobře vědom, že nová krev pomůže jeho hudbě: „Inspiruje mě způsob, jakým se vypořádávají s hudebními výzvami některých mých starších skladeb. Zároveň mě zaujaly možnosti, kam až by bylo možné se hudebně dopracovat, kdybych napsal nové kompozice právě pro ně,“ potvrzuje Metheny.
Ceny vstupenek
*VIP kategorie 2590 Kč
1. Kategorie 1390 Kč
2. Kategorie 1190 Kč
3. Kategorie 990 Kč
4. Kategorie 490 Kč
Při nákupu na místě je cena vstupenek o 100 Kč vyšší. *VIP vstupenky zahrnují nejlepší místa v sále, welcome drink a společenské setkání s občerstvením po skončení koncertu.
PRAKTICKÉ INFO
Seznam všech prodejních míst v ČR ZDE.
Vybraná místa:
INDIES BRNO
Poštovská 2, 602 00 Brno
Tel.: +420 542 218 382
Po – Pá: 09:00 – 18:30
So – Ne: 09:00 – 13:00
20 % pro držitele studentského průkazu ISIC, průkazu ITIC, děti do 15 let, seniory nad 65 let a držitele průkazu ZTP/P
- info pro ZTP/P: osoby ZTP/P dle platného ceníku, doprovod jedné osoby zdarma na přístavek
- pro vozíčkáře místa vyhrazena, bezbariérový přístup zajištěn
- rezervace vstupenek ZTP/P: vstupenky@jazzfestbrno.cz
Děti do 6 let mají na koncerty vstup zdarma, bez nároku na vlastní místo.
Máte-li potíže s registrací, rezervací či platbou v průběhu objednávky, kontaktujte:info@goout.cz
Přejete-li si podat reklamaci či zažádat o vrácení vstupného v případě zrušené akce, napište na: info@goout.cz