Historie

2002-2017

2002

JazzFestBrno vstupuje na scénu

Festival se etabluje pomocí trumfového esa. Nejsvětlejším okamžikem úvodního ročníku je totiž famózní vystoupení zpěvačky Dianne Schuur, která si brněnské publikum získává během úvodní skladby. Nový třídenní festival přinesl i další příjemné zážitky ve formě vystoupení Petera Lipy, Janusze Muniaka, Luboše Andršta nebo Miriam Bayle a zahájil jedinečnou sérii jamsessions místních hudebníků s festivalovými interprety. Formát festivalu předznamenal jeho dnešní převažující podobu, tedy dvojkoncerty s případnou jamsession po jejich skončení. Úvodní ročník navštívilo více než tisíc posluchačů.

2003

JazzFestBrno se rozšiřuje na čtyři dny a představuje vlastní kapelu

Úspěch úvodního ročníku umožnil rozvoj festivalu po stránce organizační i programové. Hlavní večer ozdobila výtečná americká zpěvačka Nnenna Freelon a své umění předvedl u nás téměř neznámý, ale doma velmi ceněný americký saxofonista Arthur Blythe (oba v české premiéře). Ve čtyřech festivalových dnech dostali příležitost i nejlepší domácí tvůrci včetně vynikajícího kontrabasisty a skladatele Jaromíra Honzáka. Rovněž počet zúčastněných zemí se zvýšil s důrazem na středoevropský prostor, velmi mile překvapilo polské vokální kvarteto Sound Office. Festival dokonce inicioval a sestavil vlastní kapelu JazzFest Superband a premiéroval ji v legendárním klubu Fléda.

2004

JazzFestBrno vstupuje mezi festivalovou elitu

Festival se třetím ročníkem probojoval mezi absolutní špičku jazzových akcí v České republice. Formát se rozšířil na pět večerů, všechny už proběhly ve formě kompaktního večerního dvojkoncertu. Průlomovým koncertem bylo triumfální vystoupení americké vokální skupiny Take 6, jež do Česka dorazila v historii vůbec poprvé. Festival rovněž ozdobil legendární kytarista John Scofield s projektem Überjam či skvěle se doplňující duo Alan Broadbent – Gary Foster. Evropskou vlajku nesla především charismatická polská zpěvačka Anna Maria Jopek, která uhranula posluchače jako předskokanka Take 6 ve vyprodaném Janáčkově divadle. Festivalovou premiéru si odbyl i talentovaný pražský kytarista David Dorůžka. Nezapomenutelným zážitkem je vzácná jam session Johna Scofielda s lokálními muzikanty po koncertě kapely Überjam.

2005

Festival dále košatí a rozšiřuje se o vzdělávací aktivity

Trend rozrůstání festivalu se nezastavil ani tento rok, festivalové koncerty doplnily vzdělávací workshopy. Program byl opět atraktivní – hlubokou stopu zanechal v brněnských posluchačích klavírista Jacky Terrasson, skvělý program odzpívala v rámci galakoncertu v Janáčkově divadle rovněž členka slavných Manhattan Transfer Janis Siegel. Zapůsobilo i duo virtuózních rakouských bratrů Muthspielů, americký kytarista Ron Affif v triu s Jurajem Griglákem a Martinem Valihorou, trombonistka Sarah Morrow, saxofonista Henryk Miskiewicz a celá řada domácích i slovenských souborů v čele s Československým bigbandem Matúše Jakabčice. Hojně navštívené workshopy vedli na Janáčkově akademii múzických umění kytarista Ron Affif a klavírista Alan Pasqua.

2006

V novém designu a s novými nápady

Velmi úspěšný ročník ozdobila přítomnost mnoha světových hvězd i nový a mimořádně vyvedený design festivalového grafika Skákaly. Poprvé přijel do ČR americký kytarista Kurt Rosenwinkel s tenorsaxofonistou Markem Turnerem a bubeníkem Jeffem Ballardem. Publikum si podmanil také izraelský basista Avishai Cohen, jehož popularita se od té doby rozvíjí raketovým tempem. Nezapomenutelně na hudební scéně Městského divadla Brno zazpívala i Francouzka Anne Ducros, electro-jazz přivezli rovněž francouzští Wise, slávu poválečného jazzu oživil Scott Hamilton a v pozitivním světle se opět představily i početné domácí soubory v čele s bigbandem Milana Svobody či vokální skupinou 4TET. Masterclass Kurta Rosenwinkela nechala nahlédnout do tajů improvizace z dílny opravdového mistra. Rosenwinkel se zapsal i neopakovatelnou jam session do ranních hodin.

2007

Hvězdná koncentrace se dále zahušťuje

Mimořádně hvězdnému line-upu šestého ročníku vévodil devítinásobný držitel ceny Grammy a „slunce latinskoamerické hudby“ Eddie Palmieri se svými Afro-Caribbean All Stars, ale neméně přesvědčiví byli i ostatní headlineři. Baskytarista Victor Bailey přivezl svoji kapelu s bubenickou legendou Lennym Whitem, neuvěřitelnou muzikálností ohromil francouzský kytarista Sylvain Luc, trumpetista a skladatel Dave Douglas představil projekt Keystone, který živě doprovázel němé filmy z počátku 20. století. Hlavní festivalový večer v Janáčkově divadle působivě zahájil zpěvák Dan Bárta za asistence tria Roberta Balzara. Basistický workshop vedl Victor Bailey na Janáčkově akademii múzických umění.

2008

JazzFestBrno se nadále rozvíjí navzdory celospolečenské finanční krizi

Novinkou sedmého ročníku bylo vedle rozšíření formátu na celých jedenáct dní také zahájení série „Ruský jazz“ ve spolupráci s projektem Ruská kultura v ČR. Historicky prvním interpretem se stal nejpopulárnější ruský jazzman, famózní saxofonista, lídr a promotér Igor Butman. Zahrál hned dvakrát, s pro něj speciálně sestaveným kvartetem i bigbandem Gustava Broma. Příležitost dostaly i další fantastické evropské projekty v čele s polskou zpěvačkou Agou Zaryan, původem brněnským kytaristou Romanem Pokorným či nové sestavy kapely Vertigo s hostující Dorotou Barovou. Vrcholem ročníku bylo vystoupení brazilské zpěvačky a pianistky Eliane Elias v triu s Marcem Johnsonem a Adamem Nussbaumem.

2009

JazzFestBrno na více místech pro více návštěvníků

Pestrému osmému ročníku opět dominovaly skvělé americké kapely v čele s kvartetem zpěvačky Karrin Allyson, jež společně s Petrem Lipou potěšila posluchače v nabitém Bobycentru. Allyson vystoupila v ČR vůbec poprvé a fanoušky svého sonorního vokálu rozhodně nezklamala. Nefalšovanou jazzrockovou fusion zahrál bubeník Lenny White s bohatým přispěním skvělého klavíristy George Colligana. V mezinárodních projektech zazářil americký saxofonista Chris Cheek, švédský kytarista Ulf Wakenius či trumpetista Alex Sipiagin v rámci druhého pokračování „Ruské série“. Bubenický workshop na Janáčkově akademii múzických umění vedl Lenny White.

2010

JazzFestBrno podeváté v očekávání věcí příštích

Deváté pokračování Jazzfestu nabídlo vzácnou příležitost zažít show kultovního klavíristy, skladatele a producenta George Dukea na hudební scéně Městského divadla Brno. Úžasnou souhru předvedlo trio klavíristy Jeana-Michela Pilca s Borisem Kozlovem na kontrabas a Billym Hartem na bicí. Neméně potěšil při svém druhém brněnském vystoupení John Scofield, tentokrát s akustickým kvartetem. Podruhé na festival zavítal i nejvlivnější jazzový kytarista současnosti Kurt Rosenwinkel, tentokrát s kapelou Standards Trio. Mezi zástupci domácí scény vynikl talentovaný a rychle se vyvíjející klavírista Vojtěch Procházka. Historicky první vlastní sólový koncert odehrál varhaník Ondřej Pivec, dnes držitel ceny Grammy natrvalo usazený v New York City. Norští Motif zase předvedli, jak má vypadat zábavný free jazz.

2011

JazzFestBrno před a po Bobbym McFerrinovi

Jubilejní desátý ročník překonává očekávání především neuvěřitelnou návštěvností. Hlavní gratulant, hlasový čaroděj Bobby McFerrin, vyprodal hned dvakrát sportovní halu Vodova. Jeho vystoupení bylo bez nadsázky kulturním zážitkem roku 2011 nejen v městě Brně. McFerrin vystoupil v předvečer standardního formátu festivalu, jemuž vévodilo vystoupení kapely amerického kytaristy Mikea Sterna s oblíbeným Davem Wecklem, famózní komunikace tria bubeníka Dana Weisse či energický avantgardní jazz Michaela Formaneka. Potlesk ve stoje si ve zcela zaplněném Městském divadle Brno vysloužila temperamentní zpěvačka Carla Cook. Desátý ročník se pro JazzFest stal historickým milníkem a potvrdil jeho výsadní postavení mezi jazzovými festivaly v ČR.

2012

JazzFestBrno vydává vlastní časopis Jazzman

Čerstvý vítr do festivalové prezentace vnáší festivalový magazín Jazzman, jenž se osvědčuje jako čtivý a praktický protiklad nezáživným tradičním katalogům. Nabízí nejen obvyklé informace ke kapelám, ale i exkluzivní rozhovory, tematické články a ankety. První číslo mělo věru o čem informovat, neboť festivalový program nabídl samé jazzové „těžké váhy“: saxofonistu Donnyho McCaslina (s kapelou, s níž o pár let později natočil svoje album Black Star David Bowie), bubeníka a kytaristu Briana Bladea (s dřevním projektem Mama Rosa), kytaristu Jonathana Kreisberga, klavíristy Vijaye Iyera a Tigrana Hamasyana, basistu a zpěváka Avishaie Cohena nebo nový projekt Unity Band pana kytaristy Pata Methenyho. Jedenáctý ročník je posledním v kompaktním formátu po sobě jdoucích koncertů.

2013

Triumfální brněnská premiéra Chicka Corey

Festivalové publikum dokáže ocenit kvalitu a premiérové vystoupení klavírní ikony Chicka Corey bylo vyprodáno do posledního místa. Corea navíc představil zbrusu nový projekt The Vigil, který nabídl unikátní mix subžánrů, v nichž dvaadvacetinásobný držitel Grammy vyniká. Návštěvníkům festivalu se dostalo množství dalších zážitků prostřednictvím klavíristů Craiga Taborna a Shaie Maestra, bubeníka Omara Hakima, kytaristy Reze Abbasiho, saxofonistů Rudreshe Mahanthappy a Willa Vinsona i zpěváků Dana Bárta a Roberty Gambarini. V New Yorku natočená originální propagační videa festivalových hvězd okořenila propagační kampaň festivalu. Formát festivalu se roztahuje do celého měsíce s koncerty největších hvězd i mimo hlavní formát.

2014

Historicky první stěhování z kapacitních důvodů

Americký zpěvák Gregory Porter chytil v tomto roce parádní vlnu, kterou by mu mohl závidět i australský surfer. Reakcí na obrovský zájem o jeho vystoupení byl přesun koncertu ze Sono Centra do Bobycentra, jež praskalo ve švech i přes svoji velkorysou kapacitu. Brněnská premiéra tria klavíristy Brada Mehldaua bez přehánění brala dech, úžasnou atmosféru zažil klub Fléda při vystoupení libanonského trumpetisty Ibrahima Maaloufa. Excentrický bubeník Chris Dave nabídl nadupanou „živou“ verzi hiphoperské mixtape a následující den i neopakovatelný workshop pro širokou veřejnost. Supertrio Bernstein-Goldings-Stewart vrátilo posluchače ke kořenům moderního jazzu.

2015

Rok premiér na JazzFestBrno

Premiéry jsou chloubou každého festivalu a rok 2015 na ně byl v případě JazzFestu mimořádně bohatý. Českou maiden voyage si ve vyprodané hale Vodova odbylo duo Chick Corea a Bobby McFerrin, velebený americký pianista Fred Hersch a top basista a skladatel nastupující generace Ben Williams. Úspěšné premiéry doplnily neméně povedené reprízy vystoupení pianistů Craiga Taborna a Shaie Maestra i první moravské spanilé jízdy superhvězd Dianne Reeves, Kevina Mahoganyho (zpěv) nebo Geralda Claytona (klavír). A protože program nabídl samá jazzová esa, velmi dobré ohlasy měl i vizuální styl ve stylu hracích karet z dílny designéra Skákaly.

2016

Podzimní Echoes of JazzFestBrno jako připomínka i lákadlo

Listopadové Echoes of JazzFestBrno poprvé rozšířily festival o regulérní podzimní část, jež představila nový projekt Johna Scofielda Country for Old Men a brněnské premiéry oudisty Dhafera Youssefa a akordeonisty Richarda Galliana v symbióze s Filharmonií Brno. Tradiční jarní jádro festivalu nabídlo úžasné zážitky zejména na koncertech kapel jazzového kazatele Wyntona Marsalise, legendárního saxofonisty a skladatele Waynea Shortera, radost rozdávajícího zpěváka Gregory Portera, hiphop-jazzového rebela Roberta Glaspera, sférického a mystického trumpetisty Tomasze Stanka a vkusně exhibujícího klavíristy Yarona Hermana v duu se Zivem Ravitzem.